سه شنبه , ۸ فروردین ۱۳۹۶
پست تصادفی
شما اینجا هستید: خانه » مجموعه های آموزشی » دوره آموزشی ورد » استاد ورد ۱: شروع کار با نرم افزار

استاد ورد ۱: شروع کار با نرم افزار

Print Friendly

امروزه کمتر کسی پیدا می شود که با کامپیوتر سروکار داشته باشد و از مجموعه نرم افزارهای مایکروسافت آفیس بخصوص ورد بی اطلاع باشد. این برنامه نیاز اساسی هرفردی که با کامپیوتر برای رفع نیازهای خود سروکار دارد می باشد. در دوره استاد ورد قصد آموزش نکات کاربردی این نرم افزار را به شما داریم. پس با ما همراه باشید.

مایکروسافت ورد چگونه دات آی آر

سرفصل هایی که دراین دوره به آنها خواهیم پرداخت به شرح زیر میباشد:
۱ .شروع کاربانرم افزار
۲ .ویرایش متن
۳ .فرمت بندی متن
۴ .استفاده ازفرمت بندی پاراگراف ها
۵ .فرمت بندی صفحه
۶ .فرمت بندی سند
۷ .ایجاد لیست های بولت دار
۸ .کار با جداول
۹ .افزودن جلوه های بصری به اسناد
۱۰ .ماکروها وبلوکهای ساختاری
۱۱ .تصحیح و بازبینی اسناد باسایر کاربران
۱۲ .به اشتراک گذاری اسناد
۱۳ .سفارشی کردن word 2013

امیدواریم که شما یکی از دنبال کنندگان این دوره آموزشی در سایت چگونه دات آی آر باشید.

استاد ورد ۱: شروع کار با نرم افزار

قبل از پرداختن به قابلیت ها و عملکردهای word 2013 ابتدا با محیط آن آشنا شویم.

آشنایی با محیط نرم افزار

چیزی که در ابتدا میبینید متفاوت از ورژن های قبلی word میباشد. سمت چپ ان یک پنل آبی رنگ میباشد که لیستی از فایلهایی که اخیرا روی انها کار شده را نشان میدهد و دسترسی به انها را ساده تر میکند.

1

لینک Open Other Documents امکان جست وجو در کامپیوتر و جست و جوی آنلاین را فراهم میکند.
در سمت راست تعدادی نمونه هست. از جمله نمونه ی پیش فرض که Blank document میباشد. اگر نمونه ی مورد نظرتان را در این صفحه ی مقدماتی پیدا نکردید می توانید ان را در کادر جست وجوی بالای این نمونه ها تایپ کرده و آنلاین جست وجو کنید. در پایین این کادر جست و جو هم تعدادی موضوع برای شروع جست وجو پیشنهاد شده است. در بالای صفحه دکمه ی علامت سوال قراردارد که برای Help به کارمیرود , البته با کلید میانبر F1 هم میتوانید به آن دسترسی داشته باشید.
همینطور دکمه های Minimize ,maximize و Close.

روی Blank document یک بار کلیک میکنیم با این کار به صفحه ی اصلی برنامه وارد میشویم.

2

بالا و سمت چپ صفحه یک نوار ابزار دسترسی سریع قرار دارد. ابزار های پیش فرض آن Save,Undo و Repeat هستند.
با کلیک روی منو انتخاب میکنیم که چه آیتمهایی درنوار ابزارقرار بگیرند.

درپایین این نوار ابزار ریبون قرار دارد. اولین سربرگ آن یعنی FILE ما را به نمای پشت صحنه میبرد. دومین سربرگHOME میباشد این سربرگ قسمتهای مختلفی دارد مثل Font,Paragraph و…که اکثر آنها درگوشه ی پایین و سمت راستشان یک آیکون فلش مانند دارند که با کلیک روی آنها کادرهایی باز میشود که انها را در نسخه های قبلی نیز دیدیم.

سربرگ بعدی INSERT میباشد که برای واردکردن Objectها در document به کار میرود و به بخشهای Tableو…تقسیم شده است. در سربرگ DESIGN امکانات مختلفی برای طراحی وجود دارد و امکان دسترسی به گزینه های فرمت بندی و رنگ بندی های مختلفی فراهم شده است.
به همین شکل سربرگهای PAGE LAYOUT,REFERENCES ,MAILINGS ,REVIEW وجود دارند. سربرگ VIEW آخرین سربرگ در ریبون وجود دارد و نمای پیش فرض را به ما نشان میدهد. در مورد نماها بعدا توضیح میدهیم. مثلا در ورژنهای قبلی نمای پیش فرض Print Layout یا نمای چاپی هست.

در پایینترین قسمت Status Bar را داریم که اطلاعاتی مثل شماره ی صفحه ای که درآن هستیم, تعداد صفحات document و تعداد کلمات را در اختیارمان قرارمیدهد. در سمت راست Status Bar هم نماهایی که در سربرگ View دیدیم مثل Print Layout Web, Layout و… بعد از آنها Zoom قراردارد که برای Zoom In و Zoom Out کردن سند استفاده میکنیم.

بازکردن,بستن و خواندن یک سند

برای بازکردن Document به سربرگ FILE رفته و Openرا انتخاب میکنیم. در صفحه ای که باز میشود امکان دسترسی به سندهایی که قبلا باز کردیم در قسمت Recent Documents وجود دارد. با گزینه ی Computer نه تنها امکان Browse درسیستم وجود دارد بلکه میتوانیم به شبکه نیز وصل شویم. اگر فایل موردنظر در Recent Documents نبود روی Browse کلیک میکنیم, در پنجره ی باز شده میتوانیم فایل موردنظر را یافته و روی Open کلیک میکنیم که به صورت پیش فرض Print Layout بازمیشود. از بین دکمه های ,View Read Mode را انتخاب میکنیم که برای خواندن Document به کارمیرود.

3

برای بستن فایل از سربرگ ,FILE گزینه ی Close را انتخاب میکنیم. اگر تغییری درفایل نداده باشیم فایل بسته میشود, در غیر این صورت Word از شما میپرسد که آیا مایل به ذخیره تغییرات هستید یا نه؟ در این صورت میتوانید تغییرات را ذخیره کنید و یا با انتخاب گزینه ی Cancel از بستن فایل صرفنظر میکنیم.

استفاده از ویژگی جدید Bookmark

یکی از قابلیت های جدید درBookmark ,word2013 میباشد که به ما یادآوری میکند که کجا Document را رها کردیم و وقتی دوباره به Document برمیگردیم میتوانیم دقیقا در همان نقطه قراربگیریم و نیازی به جست و جو در صفحات Document نیست.

یک سند را باز میکنیم این بار از کلیدهای میانبر ctrl + O کمک میگیریم و وارد همان صفحه ای میشویم که با انتخاب سربرگ فایل و انتخاب Openشده بودیم, سند موردنظر را انتخاب کرده و رویOpen کلیک میکنیم فرض که میخواهیم تغییراتی درآن ایجادکنیم ولی به دلایلی مجبور میشویم کار را رها کنیم و فایل را ببندیم. از سربرگ FILE سند را میبندیم.

این بار به سربرگFILE رفته و روی Open کلیک میکنیم درقسمت Recent Documents این سند در بالای لیست قراردارد آن را باز میکنیم. زمانی که سند را باز میکنیم در قسمت سمت راست پیغامی ظاهر میشود با کلیک روی این Bookmark میتوانیم به همان قسمتی از فایل که آخرین بار در آن قرار داشتیم برگردیم.

ذخیره سازی یک سند

قطعا هیچکدام از ما نمیخواهیم کاری را که انجام دادیم از بین برود.
پس Save یکی از مهمترین گزینه ها در word میباشد. دکمه نشان داده در شکل گزینه ی save میباشد و سریعترین راه برای آپدیت کردن تغییرات فایل میباشد, کلید میانبر آن هم ctrl + S میباشد.

b
اگر قبلا این سند را نامگذاری و ذخیره کرده باشید این دکمه تمام تغییرات را آپدیت میکند. اما اگر یک سند جدید داشته باشیم یا بخواهیم این سند را در یک مسیرجدید با یک نام جدید ذخیره کنیم باید درسربرگ FILE روی گزینه ی Save as کلیک میکنیم.

سپس با کلیک روی computer در سمت راست قسمتهای,current folder Recent folder و دکمه ی Browse راداریم. با کلیک روی Browse کادری بازمیشود. درقسمت سمت چپ این کادر محل جدیدرا انتخاب میکنیم و با زدن دکمه ی Save یک کپی از سند را در محل جدید ذخیره میکنیم. بعداز ذخیره شدن نام آن در نوار عنوان نمایش داده میشود.

اگر تغییری در فایل بدهیم برای اپدیت کردن میتوانیم از کلیدهای میانبرctrl+S استفاده کنیم ولی اگر بخواهیم نام, موقعیت و یا فرمت آن را تغییر دهیم از دکمه ی Save as کمک میگیریم.

بازکردن و ویرایش اسناد PDF

بازکردن و ویرایش فایل pdf کاری است که در هیچ یک از ورژنهای قبلیword امکان نداشته است. با این قابلیت میتوانیم یک فایل pdf را در محیط Word بازکرد, تغییر داد و دوباره با فرمت pdf ذخیره کرد. از سربرگ FILE گزینه ی Open و بعد computer را انتخاب میکنیم. یک فایل pdf را از کامپیوتر انتخاب میکنیم, با انتخاب این فایل pdf در واقع ورژن word این سند را میبینیم. بعد از اعمال تغییرات مورد نظرمان از سربرگ FILE گزینه ی Save as و سپس محل مورد نظر مان برای ذخیره سازی را انتخاب میکنیم. در کادری که بازمیشود نام فایل و فرمت ذخیره سازی آن نشان داده میشود برای اینکه سند را به فرمتpdf ذخیره کنیم از منوی فرمت ذخیره سازی گزینه ی pdfرا انتخاب میکنیم. با زدن دکمه ی save سند مورد نظر با فرمتpdf ذخیره میشود.

چاپ یک سند

فایلی را که میخواهیم پرینت بگیریم در محیط word بازکرده , سپس از سربرگ FILE روی Print کلیک میکنیم. همانطور که میبینیم در سمت چپ آپشن های Print و در سمت راستpreview سند دیده میشود. یک اسلایدر Zoom هم در پایین و سمت راست هست که با کلیک روی آن میتوانیم Zoom InوZoom Out کنیم. کلیک روی Print در بالای صفحه از سند پرینت میگیرد. تعداد پرینتها به صورت پیش فرض ۱ میباشد که با کلیک روی فلش ها قایل تنظیم میباشد. درقسمت Printer پرینتری که به سیستم متصل است نشان داده میشود.

4
درقسمت Settings صفحاتی که باید پرینت گرفته شود قابل تعیین است. در پایان که تمام تنظیمات پرینت را انجام دادیم روی دکمه یPrint کلیک میکنیم. تنها نکته ی مهم تنظیماتی است که به صورت default وجود دارد و میتوانیم آنها را تغییر دهیم.


  برای مطلع شدن از پست های بعدی در خبرنامه سایت عضو شوید!


درباره پریسا دلفانی

علاقه ی زیادی به شبکه دارم, فعلا در زمینه ی شبکه و برنامه نویسی فعالیت دارم و در حال حاضر کارهای گروهی رو به کارهای فردی ترجیح میدم. بیشتر مواقع پیگیر معماهای کامپیوتری, تازه های دنیای اینترنت و... هستم.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

*

 
برو بالا